حکم وضو و غسل با ناخن مصنوعی
حکم وضو و غسل با ناخن مصنوعی كاشته شده
حكم وضو و غسل با ناخن مصنوعی كه روی ناخن می كارند، چیست؟ در صورتی كه ناخن مصنوعی قابل كندن نباشد، چطور؟
طبق فتوای چند تن از مراجع تقلید عظام:
برخی از بانوان به خاطر نداشتن ناخن یا زیباتر شدن آن و… اقدام به کاشت ناخن می کنند که موجب اشکالاتی برای وضو یا غسل شان می شود. و مؤمن متشرع باید خواسته های خودش را در چارچوب شرع قرار دهد تا توفیقات الهی از او دریغ نشود. لذا درصدد آن بر آمدیم تا طبق فتاوای مشهور مراجع عظام تقلید احکام آن را بازگو نماییم.
امام خمینی(ره):
باید ناخن مصنوعی را بردارد و در صورتی كه ممكن نیست یا به قدری مشقت دارد که غیر قابل تحمل است باید به دستور جیبره عمل كند. (روی ناخن مصنوعی را دست بكشد.)(تحریرالوسیله، ۱۴۲۴ ه.ق، ج۱، ص ۳۱، با استفاده از م۹- توضیح المسائل (محشى - امام خمینى)؛ ج ۱، ص۱۹۶، مسأله ۳۳۸)
آیت الله خامنه ای(مد ظله العالی):
در صورت كاشت ناخن، براى وضو و غسل باید مانع ولو با صرف هزینه ممكن برطرف گردد و چنانچه می داند امكان برطرف کردن آن نیست و یا رفع آن با مشقّت غیر قابل تحمّل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به این كار كند و وضو و غسل هاى بعدى را باید به صورت جبیره انجام دهد(یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید)؛ اما در صورتى که امکان برطرف کردن آن ولو در روز های بعد باشد و برطرف نكند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله العالی):
در صورتی که ضرورتی برای این کار نباشد آن را ترک کنند، و چنانچه ضرورتی وجود داشته باشد و امکان جداسازی ناخن های مصنوعی به هنگام غسل و وضو نباشد، با آن وضو و غسل جبیره ای می گیرند.[استفتائات سایت معظم له: (توضیح المسائل (محشى - امام خمینى)؛ ج ۱، ص۱۹۶، مسأله ۳۳۸)
اگر در جاى وضو یا غسل چیزى چسبیده است كه برداشتن آن ممكن نیست، یا به قدرى مشقّت دارد كه نمى شود تحمل كرد، وظیفه اش تیمّم است مگر آن كه آن چیز در مواضع تیمّم باشد كه در این صورت لازم است بین وضو و تیمّم جمع كند و اگر آن چیزى كه چسبیده دوا باشد، حكم جبیره را دارد.
آیت الله العظمی بهجت(ره):
در وضو و غسل اشكال پیدا می شود و باید ناخن مصنوعی را بردارد. و اگر امكان برداشتن آن نیست باید در وضو و غسل عمل به جبیره نماید. (روی ناخن مصنوعی را دست بكشد.)(استفتائات، ج۱، ص۱۷۵، با استفاده از س۶۱۰ وسیلة النجاة، ص۵۱، با استفاده از م۹)
آیت الله العظمی سیستانی(مد ظله العالی):
اگر در جاى وضو یا غسل چیزى چسبیده است كه برداشتن آن ممكن نیست، یا به قدرى مشقّت دارد كه نمى شود تحمل كرد، وظیفه اش تیمّم است مگر آن كه آن چیز در مواضع تیمّم باشد كه در این صورت لازم است بین وضو و تیمّم جمع كند و اگر آن چیزى كه چسبیده دوا باشد، حكم جبیره را دارد. (توضیح المسائل (محشى - امام خمینى)؛ ج ۱، ص ۱۹۶، مساله۳۳۸)
آیت الله العظمی شبیری زنجانی(مد ظله العالی):
اگر در جاى وضو یا غسل چیزى چسبیده است كه برداشتن آن ممكن نیست یا به قدرى مشقت دارد كه نمى شود تحمل كرد، باید تیمّم نماید و بنا بر احتیاط مستحب به دستور جبیره هم عمل كند؛ بلى اگر محل، جراحت و مانند آن داشته باشد و برداشتن آن چیز به جراحت صدمه مى زند باید وضوى جبیره بگیرد و تیمّم لازم نیست.(توضیح المسائل آیت الله شبیری زنجانی، مساله۳۴۴ - توضیح المسائل (محشى - امام خمینى)؛ ج ۱، ص ۱۹۶، مساله۳۳۸)
آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(مد ظله العالی)
در صورت امكان ناخن مصنوعی را بردارند و وضو و غسل به نحو معمول انجام شود و در صورتی که برداشتن آن ممكن نیست، یا به قدرى مشقّت دارد كه نمى شود تحمل كرد باید به دستور جبیره عمل كند و بنا بر احتیاط واجب اگر تمام یا بعض محلّ تیمّم بى مانع باشد، تیمّم هم بنماید چنانچه گفته شد.(توضیح المسائل (محشى - امام خمینى)؛ ج ۱، ص ۱۹۶، مساله۳۳۸)
زینت بودن یک معنای عرفی است، پس اگر مکلف با مراجعه به عرف جامعه یقین کند کاشت ناخن یا بلند گذاشتن آن زینت شمرده می شود، باید آن را از نگاه نامحرم بپوشاند.
آیت الله العظمی وحید خراسانی(مد ظله العالی):
در صورت امكان ناخن مصنوعی را بردارند و وضو و غسل به نحو معمول انجام شود و در صورتی که برداشتن آن ممكن نیست، یا به قدرى مشقّت دارد كه نمى شود تحمل كرد، بنابر احتیاط واجب باید هم وضوء جبیره ای بگیرد و هم تیمّم نماید.(سایت معظم له، استفتاء/۱۸۶۳۴)
آیا ناخن کاشته شده یا بلند گذاشتن ناخن زینت محسوب می شود و باید از نامحرم پوشانده شود؟
زینت بودن یک معنای عرفی است، پس اگر مکلف با مراجعه به عرف جامعه یقین کند کاشت ناخن یا بلند گذاشتن آن زینت شمرده می شود، باید آن را از نگاه نامحرم بپوشاند.
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
1و2. تشخیص آن به عهده مکلف است.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
چنانچه مفسده ندارد، پوشاندن آن لازم نیست.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
زینت بودن یک معنای عرفی است پس اگر یقین داشته باشد زینت است باید آن را بپوشاند.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
تشخیص زینتی بودن عرفی است و اگر زینت محسوب شود باید از نامحرم پوشیده شود.
منبع:
شهر سوال
اسلام کوئیست