امام مهدی در قرآن
گاهی شبهاتی در زمینه چرا نام حضرت مهدی(عج) به طور صریح در قرآن نیامده است تا جای هیچ شک و شبهه ای باقی نماند و از سوی برخی از افراد مطرح می شود آیا اگر این گونه که می گویید نام ایشان در قرآن ذکر می گردید ، مردم آن را بهتر و راحت تر نمی پذیرفتند؟
به این سول این گونه پاسخ می دهیم که قرآن برای معرفی افراد و شخصیت ها به مقتضیات حکمت و بلاغت از 3 شیوه استفاده نموده است:
1. معرفی با اسم
2. معرفی با عدد
3. معرفی با صفت و ویژگی
که برای هر کدام به عنوان مثال می توان آیاتی را برشمرد از جمله آیات زیر به ترتیب برای هرکدام از شیوه های 3 گانه به کار رفته اند:
مثال شیوه اول: «وَ ما مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُم» (سوره آل عمران، آیه 144)و « يا بَنِي إِسْرائِيلَ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْراةِ وَ مُبَشِّراً بِرَسُولٍ يَأْتِي مِنْ بَعْدِي اسْمُهُ أَحْمَدُ» (سوره صف، آیه 6)
مثال شیوه دوم: «وَ لَقَدْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثاقَ بَنِي إِسْرائِيلَ وَ بَعَثْنا مِنْهُمُ اثْنَيْ عَشَرَ نَقِيبا» (سوره مائده، آیه 12) و «وَ اخْتارَ مُوسى قَوْمَهُ سَبْعِينَ رَجُلًا لِمِيقاتِنا» (سوره اعراف، آیه 155)
مثال شیوه سوم: « الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِنْدَهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجِيل يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْكَر وَ يُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّباتِ وَ يُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبائِثَ» (سوره اعراف، آیه 157) و «إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُون» (سوره مائده، آیه 55)
شناساندن با صفت ، بهترین روش معرفی است. این نوع معرفی راه را بر سودجویان می بندد ؛ زیرا می توان نام جعلی درست کرد اما بهره برداری از صفات ، کار آسانی نبوده و قابل جعل نیست. پس تنها راه معرفی، ذکر نام امام مهدی(عج) نیست و از راه بیان صفات به وجود امام زمان و حکومت جهانی وی اشاره شده است و از آن جهت که قرآن محفوظ از تحریف بماند و به مصالحی ذکر نام امامان معصوم(ع) در قرآن صورت نگرفته است.
کتاب امام مهدی(عج) در قرآن، صص18-21